بنیاد ملی علم سوئیس (SNSF)

بنیاد ملی علم سوئیس (Swiss National Science Foundation – SNSF) یک سازمان حمایت از تحقیقات علمی است که تحت نظر دولت فدرال سوئیس فعالیت می‌کند. این بنیاد تحت قانون مالکیت خصوصی در سال 1952 توسط Alexander von Muralt که یک پزشک بود تأسیس شده است.

ساختار SNSF از سه بدنه اصلی تشکیل شده است: شورای موسس، شورای تحقیقات ملی و دفاتر مدیریتی. شورای موسس، بالاترین مقام مسئول بوده و تصمیمات استراتژیک را اخذ می‌نماید. شورای تحقیقات ملی از محققان برجسته‌ای تشکیل شده است که اکثرا در موسسات آموزش عالی سوئیس مشغول به کار هستند. آنها پروپوزال‌های تحقیقاتی را که برای SNSF ارسال می‌شود بررسی می‌کنند و همچنین تصمیمات مربوط به اعطای کمک‌هزینه‌ها توسط آنها اخذ می‌شود. شورای تحقیقات ملی از بیش از صد عضو تشکیل شده و چهار زیرمجموعه تشکیل شده است:

  • زیرمجموعه 1: علوم انسانی و علوم اجتماعی
  • زیرمجموعه 2: ریاضیات، علوم طبیعی و علوم مهندسی
  • زیرمجموعه 3: بیولوژی و علوم پزشکی
  • زیرمجموعه 4: برنامه‌ها (برنامه‌های تحقیقات ملی و مراکز ملی صلاحیت تحقیقاتی)

این زیرمجموعه‌ها با کمیسون‌های داخلی تحقیقاتی که در موسسات آموزش عالی قرار دارند همکاری می‌کنند. این کمیسیون‌ها به عنوان یک لینک به SNSF  عمل می‌کنند و به عنوان یک ناظر نسبت به درخواست‌هایی که از موسسه‌ی خودشان برای SNSF  ارسال شده است عمل می‌کنند. دفاتر مدیریتی فعالیت‌های شورای موسس، شورای تحقیقات ملی و کمیسیون‌های داخلی تحقیقاتی را پشتیبانی و مدیریت می‌کند. وظایف آنها شامل کنترل مالی فاندهای تحقیقاتی، درخواست و سنجش بررس‌های خارجی پروژه‌های پیشنهادی، توسعه‌ی ارتباطات داخلی و خارجی در راستای سیاست‌های تحقیقاتی، معرفی SNSF  در ساختارهای مربوطه و تعامل با عموم است. این دفاتر مدیریتی در برن قرار دارند.

زمینه‌های ارائه‌ی فاند

SNSF از علوم پایه در تمامی مقاطع تحصیلی آکادمیک حمایت می‌کند. این بنیاد، پروپوزال‌های تحقیقاتی را که توسط محققین ارائه می‌شود می‌سنجد و همچنین بودجه‌ی پروژه‌هایی را که بر اساس معیارهای علمی انتخاب شده‌اند تأمین می‌کند.  SNSF بودجه‌ی خود را در اختیار پروژه‌های تحقیقاتی و همچنین مشاغل تحقیقاتی قرار می‌دهد. همچنین کمک‌هزینه‌های تحصیلی و گرنت‌های ویژه‌ای نیز برای حمایت‌ از محققان جوان اختصاص می‌دهد. علاوه بر این، SNSF همکاری‌های بین‌المللی با برنامه‌های علمی خاص را پشتیبانی کرده و از برگزاری کنفرانس‌ها و انتشارات (بیشتر رساله‌ها) حمایت می‌کند. به منظور دریافت راهنمای قوانین ارائه‌ی فاند اینجا را کلیک کنید یا این پرزنتیشن را مطالعه بفرمایید..

بر اساس قوانین این نهاد، امکان ارائه فاند جهت حمایت از پروژه‌ها و همکاری‌های بین‌المللی با برخی از کشورها نیز که با یک پروژه یا کسب و کار پژوهشی در داخل سوئیس مرتبط باشد نیز فراهم است. در حال حاضر، از بین کشورهای غیر اروپایی، محققین کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، افریقای جنوبی، کره، ژاپن و آرژانتین امکان استفاده از این حمایت‌ها را دارند.

تحت نظارت وف بومی